Χωρίς τέλος δείχνει να είναι η ακρίβεια στις τιμές στα σούπερ μάρκετ, αφού με βάση τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες (15.02.2023) η ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής τρέχει με ρυθμό υπερδιπλάσιο από ότι ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή.
Όπως σημειώνεται στο newsit, το ακόμη ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι δεν υπάρχει η παραμικρή ένδειξη αποκλιμάκωσης στις τιμές, με την ακρίβεια να χτυπά «κόκκινο». Και αυτό βεβαία απλά επιβεβαιώνει την κατάσταση που βιώνουν εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα τα νοικοκυριά. Συγκεκριμένα ενώ ο ΔΤΚ είναι στο 7% για τον Ιανουάριο, ο δείκτης που αφορά τα είδη διατροφής τρέχει με ρυθμό 15,4%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, όλο και πιο εμφανής είναι η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ καθώς στις πέντε πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση είναι τα γαλακτοκομικά και αυγά με ποσοστό 25%, έλαια-λίπη 23,1%, κρέατα 19,3%, ψωμί – δημητριακά 18,6% και καφές-κακάο-τσάι αλλά και λαχανικά με αύξηση 10,9%.
Το πλέον ανησυχητικό γεγονός είναι ότι από τον περασμένο Φεβρουάριο που ουσιαστικά ξεκινούν οι μεγάλες ανατιμήσεις, δεν υπάρχει στο μεσοδιάστημα η παραμικρή ανάσχεση. Συγκεκριμένα τον Ιανουάριο του 2023, έτρεχε με ρυθμό 15,4% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2022, ενώ πέρυσι τον Ιανουάριο του 2022 σε σχέση τον Ιανουάριο του 2021 ο δείκτης έτρεχε με ρυθμό 5,4%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πληθωρισμός, όπως αυτός ανακοινώνεται από την ΕΛΣΤΑΤ, διαμορφώνεται πλέον στο 7%, έχοντας σημειώσει σημαντική αποκλιμάκωση σε σχέση με τον Ιούνιο του 2023 που ήταν στο 12,1%.
Βέβαια η σημαντική αυτή πτώση οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην συγκράτηση των τιμών στο ενεργειακό μίγμα (φυσικό αέριο, ηλεκτρικό ρεύμα πρωτίστως και καύσιμα επιπροσθέτως).
Αντίθετα η εικόνα στον σκληρό πυρήνα του πληθωρισμού, δηλαδή στα είδη διατροφής, είναι μάλλον αποκαρδιωτική και αυτό διότι δεν υπάρχουν επί του παρόντος απτά δείγματα αποκλιμάκωσης του σχετικού δείκτη.
Αναλυτές σημειώνουν ότι ενδεχομένως από τον επόμενο μήνα θα υπάρξει μικρή αποκλιμάκωση, η οποία βέβαια δεν θα αλλάζει την ουσία, αφού έχει περισσότερο τεχνικό χαρακτήρα παρά ουσιαστικό. Η αποκλιμάκωση θα προέλθει λόγω της υψηλότερης βάσης με την οποία θα γίνεται ο υπολογισμός.
Χαραμάδα ελπίδος έρχονται από κάποιες μειώσεις τιμών που παρατηρούνται τις τελευταίες ημέρες στην αγορά, αλλά αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό. Προσφάτως ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ – Μy Market Αριστοτέλης Παντελιάδης, επιβεβαίωσε τις μειώσεις, διευκρινίζοντας ωστόσο, ότι οι μειώσεις αυτές είναι πολύ μικρότερες από τις ανατιμήσεις της τελευταίας διετίας.
Σε ότι αφορά το καλάθι του νοικοκυριού τόνισε ότι ήταν πολύ σημαντικό, ωστόσο φαίνεται ότι οι εκπτώσεις και οι προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι ισχυρότερες. Χαρακτηριστικά τόνισε ότι «το παιχνίδι παίζεται στις προσφορές, καθώς ο Έλληνας καταναλωτής έχει εκπαιδευτεί σε αυτόν τον τομέα».
Στο μεταξύ σήμερα θα γίνουν οι ανακοινώσεις για το «καλάθι της Σαρακοστής», όπως και για την επέκταση «καλαθιού του νοικοκυριού» με νέα προϊόντα, σε μόνιμη βάση, μέχρι και το τέλος του μέτρου, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε χθες o γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
«Η εφαρμογή του καλαθιού της Σαρακοστής θα ξεκινήσει από την ερχόμενη Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου, που είναι και η Τετάρτη πριν από την Καθαρά Δευτέρα» επισήμανε ο γενικός γραμματέας
Υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) Χαράλαμπος Μελισσινός και ο CEO της Warply και υπεύθυνος της πλατφόρμας e-katanalotis Γιάννης Δοξαράς, θα παραχωρήσουν συνέντευξη τύπου σήμερα, κατά την οποία θα ανακοινώσουν την προσθήκη νέων κατηγοριών στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» και την επιβολή προστίμων σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ για αισχροκέρδεια κατόπιν ελέγχων της ΔΙΜΕΑ.
Επίσης ο Σ. Αναγνωστόπουλος μιλώντας ERTNEWS, ανέφερε ότι «μέσα στο καλάθι του νοικοκυριού ήδη υπάρχουν συγκρατήσεις τιμών για 15η εβδομάδα και μπαίνουμε στη 16η. Από τα 882 προϊόντα, έχουμε σε 28 αύξηση, σε 51 μείωση και τα 803 παρέμειναν σταθερά σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα».