Μεγάλη επιχείρηση διάσωσης έχει στηθεί στην Βόρεια Εύβοια μετά την πτώση ελικοπτέρου στην θαλάσσια περιοχή του Αχλαδίου, στη Βόρεια Εύβοια. Όπως μπορείτε να δείτε στο συγκλονιστικό βίντεο που παρουσιάζει το Dnews, το ελικόπτερο πετάει κάτω από αντίξοες συνθήκες. Αυτή την ώρα γίνεται επιχείρηση με Super Puma, τέσσερα πλωτά, δύο ιδιωτικά σκάφη.
Όπως τονίζει στο Dnews ο Κωνσταντίνος Καραμήτσιος (μηχανικός αεροσκαφών) «Πρόκειται για ένα ελικόπτερο Agusta A-109. Το ελικόπτερο χρονολογείται από τις αρχές του 70′. Πρόκειται για δικινητήριο ελικόπτερο, με ισχυρούς κινητήρες, γρήγορο και πολύ αξιόπιστο αφού χρησιμοποιείται από αρκετές χώρες για διάφορες υπηρεσίες όπως αστυνομία, SAR(search and rescue), αεροδιακομιδές ασθενών καθώς επίσης και για στρατιωτικές επιχειρήσεις σε κάποιες άλλες χώρες».
Για το πόσοι τύποι του συγκεκριμένοι ελικοπτέρου αναφέρει πως «Υπάρχουν αρκετές εκδόσεις του Α109. Ωστόσο οι διαφορές μεταξύ των εκδόσεων έχουν να κάνουν με την καμπίνα επιβατών σε κάποιες περιπτώσεις (χωρητικότητα περισσότερων επιβατών), σε κάποιες αναβαθμίσεις εντός πιλοτηρίου (ηλεκτρονικές οθόνες ένδειξης οργάνων και παραμέτρων κινητήρα και στροφίων η αλλιώς όπως αναφέρεται η ορολογία στην αεροπορία, Glass cockpit), καθώς επίσης και διαφορετικούς κινητήρες, όπως είναι το Α109Ε σε σύγκριση με το Α109Α.
Καταλήγοντας ο κ. Καραμήτσιος αναφέρει πως «στη χώρα μας χρησιμοποιούμε ακόμα τα Α109Ε ως ελικόπτερα αεροδιακομιδής ασθενών με βάση την 112 Πτέρυγα Μάχης.
Για την στιγμή της πτώσης αναφέρει «Στο βίντεο αυτό που βλέπω είναι όντως ότι το ελικόπτερο κινείται σε χαμηλό υψόμετρο με ήπια ταχύτητα. Λόγω ότι δεν έχουμε αναφορά ορίζοντα στο βίντεο λόγω πυκνής νέφωσης έτσι ώστε να δούμε ακριβώς την κίνηση που κάνει το ελικόπτερο θα υποθέσω τα παρακάτω.
- Ενδεχομένως μετά την απογείωση από το Μαντούδι ένας από τους δύο κινητήρες να παρουσίασε κάποια βλάβη χωρίς να μπορεί να δώσει την απαιτούμενη ισχύ με αποτέλεσμα ο χειριστής του ελικοπτέρου να προβεί σε κίνηση αυτοπεριστροφής (autorotation) προς τη θάλασσα. Αυτοπεριστροφή με απλά λόγια είναι η ελεγχόμενη κάθοδος του ελικοπτέρου όταν έχει χάσει και τους δύο κινητήρες.
Είναι χειρισμός σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και όλοι οι χειριστές εκπαιδεύονται σε αυτή την μανούβρα στο στάδιο της αρχικής εκπαίδευσης τους. Σε αυτήν την περίπτωση ένας κινητήρας ήταν σε λειτουργία. Ο συνδυασμός της χαμηλής νέφωσης άρα και της περιορισμένης ορατότητας από τον χειριστή στο πτητικό περιβάλλον γύρω του ίσως τον ανάγκασαν να ρίξει ελεγχόμενα το ελικόπτερο στη θάλασσα.
- Λόγω πτήσης σε χαμηλό υψόμετρο με χαμηλή πυκνή νέφωση, είναι πολύ πιθανό ο χειριστής να μην είδε στα όργανα πόσο χαμηλά είναι με αποτέλεσμα να μπερδέψει τον ορίζοντα με τη θάλασσα και να έπεσε» κατέληξε.