Όσον αφορά στα λιπαντικά αυτοκινήτων όλοι οι οδηγοί ανήκουν σε μία από τις δύο κατηγορίες: 1) Είτε τα αλλάζουν τακτικά κι έγκαιρα ή 2) το αμελούν μέχρι τελικής ρανίδας ελαίου και το λαμπάκι των λαδιών ανάψει στο ταμπλό. Ή απλώς είστε κάπου στο ενδιάμεσο.
Όποιας λογικής κι αν είστε μια γνώση του πως τα λιπαντικά επηρεάζουν την απόδοση του οχήματός σας θα βοηθήσει να είστε επιμελείς στην αλλαγή τους.
Η αποστολή των λιπαντικών αυτοκινήτων
Φανταστείτε μια συμφωνική ορχήστρα στο εσωτερικό του κινητήρα σας, αποτελούμενη από μεταλλικά μέρη. Όλα είναι συντονισμένα, ώστε να παράγουν δύναμη για να κινείται η μηχανή. Τα πιστόνια κινούνται πάνω- κάτω στους κυλίνδρους τους ανταποκρινόμενοι στις ωθήσεις ενέργειας, ως αποτέλεσμα της εσωτερικής καύσης. Μια σειρά εξαρτημάτων με σκοπό την ανύψωση και την ώθηση περιστρέφονται του άξονα για να ανοιγοκλείνουν οι βαλβίδες, επιτρέποντας στον αέρα και το καύσιμο να εισέλθει στον κινητήρα και να καταναλωθεί στην καύση. Χάρη στην περιστροφή που διενεργείται από τα πιστόνια μεταδίδεται η κίνηση και το όχημά σας κινείται.
Αν δεν υπήρχαν τα λιπαντικά αυτοκινήτου θα υπάρχει τριβή μεταξύ όλων αυτών των μεταλλικών μερών. Τα λιπαντικά επομένως λειτουργούν σαν ένα λεπτό φίλμ λίπανσης αυτών των μερών, αποτρέποντας την τριβή και την υπερθέρμανσή τους.
Δεν είναι όλα τα λάδια αυτοκινήτου κατάλληλα
Όπως γίνεται κατανοητό τα λάδια αυτοκινήτου έχουν σκληρή δουλειά να επιτελέσουν. Σαφώς επομένως δεν είναι όλα κατάλληλα. Για παράδειγμα κάθε μηχανή έχει σχεδιαστεί να λειτουργεί με έναν συγκεκριμένο βαθμό λιπαντικών. Ο βαθμός ή το βάρος του λαδιού είναι ένας τρόπος περιγραφής του ιξώδους του λαδιού. Ιξώδες είναι η δυνατότητα ενός υγρού να ανθίσταται στη ροή, εν ολίγοις μετράμε με το ιξώδες το πόσο παχύ ή λεπτόρευστο είναι το λιπαντικό. Τα λάδια αυτοκινήτου πρέπει να είναι αρκετά παχύρρευστα για να εμποδίζουν την τριβή των μερών του αυτοκινήτου, αλλά αρκετά λεπτό ώστε να μπορεί να ρέει ανάμεσα στα γρανάζια του κινητήρα.
Διευκρινίσεις για το ιξώδες
Όταν αναφερόμαστε στο ιξώδες πρέπει να έχουμε υπόψη, ότι όσο πιο μεγάλος είναι ο αριθμός τόσο πιο παχύρρευστα είναι τα λάδια αυτοκινήτου. Τα σύγχρονα λιπαντικά παράγονται διαθέτοντας συνδυασμό βάρους. Τα έχετε δει στα καταστήματα ως ακολούθως: 10W-30, 5W-20 κ.ο.κ. Αυτά είναι προϊόντα, που λειτουργούν ως χαμηλού ιξώδους λάδια στο κρύο (όπου W έρχεται από το Winter) και υψηλής πυκνότητας λάδια στη ζέστη. Βλέπετε τα λιπαντικά τείνουν να γίνονται λεπτότερα, όταν θερμαίνονται. Για τον λόγο αυτό οι κατασκευαστές περιλαμβάνουν πρόσθετα στα λάδια αυτοκινήτου αντιμαχόμενοι αυτό το φαινόμενο. Για παράδειγμα, ένα λιπαντικό 5W-30 λειτουργεί ως 5 βαθμών, όταν έχει κρύο προκειμένου να βοηθήσει τη μηχανή να ξεκινήσει. Αντίστοιχα λειτουργεί ως 30-weight, όταν η μηχανή θερμαίνεται.
Mobil: Διακριτικά που φέρουν τα λάδια αυτοκινήτου
Η ποιότητα των λιπαντικών αυτοκινήτου διαφέρει και σε κάθε εταιρεία, αλλά και σε κάθε προϊόν ακόμη και της ίδιας εταιρείας, όπως της Mobil. Αυτό έχει να κάνει, γιατί κάθε λιπαντικό προορίζεται για διαφορετικά οχήματα αναλόγως των ειδικών οδηγικών συνθηκών.
Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να αλλάξετε λιπαντικό;
Με τη χρήση τα λιπαντικά εξατμίζονται και μαζί με τα φίλτρα χρειάζονται αντικατάσταση. Ως προς το κάθε πότε, η απάντηση σίγουρα δεν είναι κάθε 3 μήνες ή κάθε 5000 χιλιόμετρα. Τουλάχιστον όχι για την πλειονότητα των οδηγών. Εξαίρεση αποτελεί το ενδεχόμενο να οδηγείτε στις σκληρότερες δυνατές συνθήκες. Η τόσο τακτική αλλαγή δεν θα επιφέρει κάποια ζημία στο αμάξι σας, στο πορτοφόλι σας όμως ναι. Άλλωστε δεν είναι απαραίτητη, αφού και οι κατασκευαστές προτείνουν την αλλαγή λαδιών στα 8.000 χιλιόμετρα. Πότε λοιπόν είναι η κατάλληλη στιγμή για αλλαγή; Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή γι’ αυτό. Σε κάθε τυπικό σέρβις αυτοκινήτου γίνεται κι έλεγχος λαδιών, οπότε μεταξύ 8000- 13.000 χιλιόμετρα είναι ένας μέσος όρος διανυθείσας απόστασης στην οποία μπορείτε να κάνετε αλλαγή. Μπορεί μάλιστα να αργήσετε ακόμη περισσότερο να κάνετε την αλλαγή, αν από τα συμβατικά λιπαντικά προτιμήσετε τα συνθετικά.
Μobli 1: Η καινοτομία των συνθετικών λιπαντικών
Τα συνθετικά λιπαντικά, όπως αυτά της Mobil 1 παρασκευάζονται στα εργαστήρια. Δεν διυλίζονται απευθείας από το εξορυχθέν πετρέλαιο. Σαν αποτέλεσμα έχουν ενοποιημένη μορφή σε επίπεδο μοριακής υπόστασης, άρα είναι ανώτερης ποιότητας. Ο λόγος είναι, ότι ως εργαστηριακά προϊόντα είναι πιο σταθερά και λιγότερο επιρρεπή στη θερμική διάσπαση. Περιέχουν πρόσθετα υψηλότερου διαμετρήματος. Προστατεύουν καλύτερα και διαρκούν περισσότερο. Πρέπει να έχετε υπόψη, ότι ορισμένοι κινητήρες βγαίνουν εκ κατασκευής με συνθετικά λάδια. Εάν δεν έχετε τέτοιο όχημα, δεν είναι αναγκαία η άμεση μετάβαση από τα συμβατικά στα συνθετικά. Ο λόγος όμως που οι μηχανικοί τα συνιστούν είναι η σε κάθε επίπεδο καλύτερη απόδοσή τους.