Με κατάνυξη εορτάστηκε η μνήμη του Αγίου Γρηγορίου, Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, του Θεολόγου στον, υπό ανέγερση, πανηγυρίζοντα, ομώνυμο Ιερό Ναό στο Αγρίνιο. Την εφετινή πανήγυρη λαμπρύνει έτι περισσότερο η παρουσία της Ιεράς και Θαυματουργού Εικόνας της Υπεραγίας Θεοτόκου της Δαμάστας, από την Ιερά Μονή Γενεσίου της Θεοτόκου Δαμάστας της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος.
Την Ιερά Εικόνα υποδέχθηκε το απόγευμα της Παρασκευής 24ης Ιανουαρίου 2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, επικεφαλής του Ιερού Κλήρου, εκπροσώπων των τοπικών Αρχών και του λαού, στο προαύλιο του Ιερού Ναού.
Αμέσως μετά ακολούθησε ο πανηγυρικός Εσπερινός, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου. Συμμετείχαν ιερείς της πόλεως και της περιοχής, με επικεφαλής τον Πρωτοσύγκελλο της Ιεράς Μητροπόλεως, Αρχιμ. Θεόκλητο Ράπτη.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Αρχιμ. Βασίλειος Αγγελάκης, Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Αγίας Βαρβάρας Αγρινίου.
Μεταξύ των πιστών που συμμετείχαν στην ακολουθία του Εσπερινού ήταν ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης, Αντιδήμαρχοι του Δήμου Αγρινίου, πολιτευτές και εκπρόσωποι τοπικών συλλόγων και φορέων.
Το πρωί του Σαββάτου τελέσθηκαν η ακολουθία του Όρθρου, χοροστατούντος του Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας, ο οποίος, στη συνέχεια, προεξήρχε στην πανηγυρική αρχιερατική Θεία Λειτουργία.
Κατά το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος ανέφερε τα εξής: «Ένας από τους τρεις Μεγάλους Ιεράρχες είναι και ο σήμερα εορταζόμενος Άγιος από την Εκκλησία μας, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως. Γόνος ευσεβών γονέων, του Γρηγορίου και της Νόννας, από την παιδική του ηλικία έδειξε το στάδιο που επρόκειτο να ακολουθήσει και τον ρόλο που επρόκειτο να παίξει στην Εκκλησία του Χριστού.
Οι σπουδές του, οι πανεπιστημιακές γνώσεις του, η αδελφική φιλία του με τον Μεγάλο Βασίλειο, η προσήλωσή του στον Σωτήρα Χριστό, διέγραψαν το λαμπρό και ένδοξο μέλλον του. Από θείο ζήλο, παράλληλα και ταπείνωση, κατετάγη στην Εκκλησία ως γενναίος στρατιώτης και αθλητής και πρόμαχος της Ορθοδόξου πίστεως και όπου έβλεπε τον κίνδυνο έτρεχε να πολεμήσει τους αιρετικούς, να ενισχύσει τους Ορθοδόξους, να κηρύξει την πίστη, να στηρίξει την Εκκλησία, να φιμώσει τους πλάνους και ασεβείς, να υψώσει τους Χριστιανούς.
Έτρεχε να φωτίσει και να ενισχύσει. Αλλά όταν διέκρινε, ότι πρόκειται για την ειρήνευση της Εκκλησίας, έφευγε. Και εγκατέλειπε και θρόνους και δόξα, ζώντας ο Άγιος Γρηγόριος εκουσίως στην αφάνεια και στην άσκηση. Γι’ αυτό και δικαίως ονομάζεται «ο πληγωμένος αετός της Εκκλησίας».
Θεολόγος ονομάστηκε ο Άγιος Γρηγόριος, όχι γιατί είχε σπουδάσει τα θεολογικά γράμματα σε κάποια θεολογική σχολή, αλλά διότι μελετώντας τον λόγο του Θεού «ημέρας και νυκτός» και οπλισμένος με τα θεία δόγματα του Ιερού Ευαγγελίου, ως Θεολόγος άριστος με έξι θεολογικούς λόγους που εξεφώνησε στον Ναό της Αγίας Αναστασίας Κωνσταντινουπόλεως, απέδειξε την Θεότητα του Υιού και Λόγου του Θεού, έναντι των Αρειανών. Έγραψε εναντίον του αιρεσιάρχη Μακεδονίου, που στην διδασκαλία του εμφάνιζε το Άγιο Πνεύμα ως κτίσμα του Θεού. Εναντιώθηκε με τα γραπτά του στην αίρεση του Απολλιναρίου, ο οποίος κήρυττε την πλάνη, ότι τάχα ο Χριστός δεν είχε ανθρώπινη ψυχή, άρα δεν είναι τέλειος άνθρωπος, και η Θεότητά Του υπήρχε αντ’ αυτής. Και τέλος αντιτάχθηκε με κείμενά του, στον παλαιό συμμαθητή του και αυτοκράτορα, Ιουλιανό τον Παραβάτη, γενόμενος κατά τον υμνογράφο «ο ποιμενικός αυλός της Θεολογίας», γι’ αυτό και η Εκκλησία τον ονόμασε Θεολόγο και μάλιστα «Θεολόγο Τριαδικό».
Για να φτάσει σε αυτά τα ύψη της Θεολογίας, ο Άγιος Γρηγόριος αγωνίστηκε πολύ μέσα από τα στάδια της καθάρσεως, του φωτισμού και της θεώσεως. Έφτασε μάλιστα, στην κορυφαία αρετή κατά πολλούς Πατέρες της Εκκλησίας μας, την διάκριση.
Αναφέρει ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος, στον εικοστό έκτο λόγο του, πως «Διάκριση, στους μεν αρχαρίους είναι η ορθή επίγνωση του εαυτού τους. Στους μεσαίους είναι η νοερά αίσθησις, η οποία διακρίνει αλάνθαστα το πραγματικό αγαθό από το φυσικό αγαθό και από το αντίθετό του, το κακό. Στους δε τελείους είναι η γνώσις που έχουν από θεϊκή έλλαμψη και η οποία έχει την δύναμη, να φωτίζει πλήρως με την λάμψη της και όσα σκοτεινά υπάρχουν μέσα στους άλλους. Και κατά γενικό τρόπο: η αλάνθαστη γνώσις και αντίληψις του Θείου θελήματος σε κάθε καιρό και τόπο και περίπτωση, η οποία υπάρχει στους καθαρούς κατά την καρδία και το σώμα και το στόμα. Διάκρισις, σημαίνει συνείδηση αμόλυντος και καθαρότητα των αισθήσεων».
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ανέφερε ότι: «Ο Άγιος Γρηγόριος κατέστη τέλειος στην αλάνθαστη γνώση και αντίληψη του Θείου θελήματος, γι’ αυτό όλη του η ζωή, ήταν μία Θεολογία, δοξάζοντας και κηρύττοντας με αυτήν το όνομα του Τριαδικού Θεού, κατά τον Απόστολο Παύλο «δοξάσατε δη τον Θεόν εν τω σώματι υμών και εν τω πνεύματι υμών, άτινα εστι του Θεού».
Ευχήθηκε «να μας αξιώνει ο Θεός και στη δική μας ζωή, να υπάρχει η αρετή της διακρίσεως, έστω στην κατάσταση των αρχαρίων, έχοντας ορθή επίγνωση του εαυτού μας, η οποία θα μας οδηγεί σε κατάσταση μετανοίας και εγρηγόρσεως».
Κατά την απόλυση της Θείας Λειτουργίας, ο Σεβασμιώτατος πληροφορηθείς την προς Κύριον εκδημία του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κυρού Αναστασίου, ανέπεμψε δέηση υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του και αναφέρθηκε στην προσωπικότητα του κεκοιμημένου Προκαθημένου, λέγοντας τα εξής:
«Πένθιμη αναδεικνύεται η σημερινή ημέρα για ολόκληρη την Ορθοδοξία. Όλως ιδιαιτέρως για την Ελλαδική Εκκλησία, αλλά κυρίως για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας. Ο Προκαθήμενός της, ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κυρός Αναστάσιος εκοιμήθη πλήρης ημερών και έργων. Παρέδωσε την αγία ψύχη του, μετά από πολυώδινη ασθένεια, στα χεριά του Πλαστού και Δημιουργού του Θεού, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο και μοναδικό ιεραποστολικό, θεολογικό, ομολογιακό, ποιμαντικό και εκκλησιαστικό έργο.
Είναι αδύνατον στα πλαίσια αυτής της επικοινωνίας μας να μιλήσουμε για τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο. Σίγουρα θα γραφούν πολλά για αυτή την μεγάλη και ανεπανάληπτη εκκλησιαστική προσωπικότητα. Ο ιστορικός του μέλλοντος θα του αποδώσει τον έπαινο που του αρμόζει. Αυτό που εμείς πρέπει να καταθέσουμε ως ομολογία, είναι, ότι υπήρξε ο γνησιότερος ίσως των ιεραποστόλων, ο ικανότατος των θεολόγων και μάλιστα των πανεπιστημιακών καθηγητών, ο ταπεινότερος των Προκαθημένων, ο οποίος από τις στάχτες της ανέστησε και πάλι την Εκκλησία της Αλβανίας και παρέδωσε και στους Έλληνες της Βορείου Ηπείρου, αλλά και σε ολόκληρη την Αλβανική κοινωνία μία ζωντανή Εκκλησία. Ας προσευχηθούμε αυτή την ώρα για την ανάπαυση της ψυχής του».
Μεταξύ των πιστών που συμμετείχαν στην Θεία Λειτουργία ήταν ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου και άλλοι εκπρόσωποι τοπικών αρχών.
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες στον ακόλουθο σύνδεσμο https://photos.app.goo.gl/MfZSvwhCH7kCDY1ZA