Το ηλεκτρονικό εμπόριο, ένας κλάδος που εξελίχθηκε και αναπτύχθηκε σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια –βρίσκοντας μάλιστα και έναν ανέλπιστο σύμμαχο, την πανδημία– στέκεται σήμερα ισότιμα δίπλα στο παραδοσιακό εμπόριο, διεκδικώντας ίσο μερίδιο στην πίτα της αγοράς, αλλά και ακολουθώντας τις ίδιες αρχές που διέπουν την επιχειρηματικότητα όπως τη γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με έρευνα με θέμα τη συμπεριφορά των καταναλωτών, το 25% από αυτούς δηλώνει ότι ακολουθεί περιβαλλοντικά και κοινωνικά κριτήρια όταν επιλέγει εταιρεία από την οποία θα αγοράσει προϊόντα και υπηρεσίες, ενώ το 68% εκφράζει την πρόθεση να στηρίξει μάρκες προϊόντων που δείχνουν κοινωνική ευαισθησία και βοηθούν ευάλωτες ομάδες.
Ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου που έχουν ήδη προβεί στο στήσιμο / ανάπτυξη e-shop στο μεγαλύτερο ποσοστό τους ενστερνίζονται αυτήν την κοινωνική ευαισθησία και αποδεικνύονται εξαιρετικά δραστήριες σε θέματα προσφοράς και ενδιαφέροντος για τον συνάνθρωπο.
Η λειτουργία μιας ψηφιακής εμπορικής πλατφόρμας βασίζεται σε τρεις κυρίως άξονες, που διευρύνουν το πελατολόγιό της και ανεβάζουν την επιχειρηματική της αξία. Αυτοί είναι οι εξής:
Πρώτον, η εξατομίκευση/εξειδίκευση, έτσι ώστε ουσιαστικά η εταιρεία να πηγαίνει στον πελάτη ανάλογα με τις ανάγκες του και να του προτείνει αγορές με βάση τα ενδιαφέροντά του. Σε αυτήν τους την προσπάθεια βρίσκουν αρωγό τα social media όπως το FB, που από τη δημιουργία τους κιόλας απευθύνονται σε διαφορετικές ομάδες.
Δεύτερον, η βιώσιμη και υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, που μπαίνει στην υπηρεσία του πελάτη ακολουθώντας διάφορες βασικές αρχές, όπως η αποφυγή της αισχροκέρδειας και της εξαπάτησης, η κοινωνική ευαισθησία, όπως προαναφέρθηκε, και ο σεβασμός στο περιβάλλον. Ειδικά το τελευταίο στοιχείο είναι σύμφυτο με την ψηφιακή επιχειρηματικότητα – σκεφτείτε μόνο πόσο χαρτί εξοικονομείται όταν οι παραδοσιακές διαφημίσεις (αφίσες, κατάλογοι, προσπέκτους) περνούν πλέον στις οθόνες των υπολογιστών, σε άυλη μορφή.
Τρίτον, η υιοθέτηση μιας ανώτερης ιδέας ή σκοπού από την πλευρά της εταιρείας, κάτι που ενισχύει το brand name της και προσελκύει πελάτες που υιοθετούν τις ίδιες αρχές. Για παράδειγμα, μια εταιρεία που εξασφαλίζει φθηνή διατροφή ή ένδυση στους πελάτες της ανεβαίνει κατά πολύ στην εκτίμηση των καταναλωτών, αφού αυτοί διαπιστώνουν ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση δεν αισχροκερδεί, σέβεται τα χρήματά τους και ταυτόχρονα κατανοεί και στηρίζει εμπράκτως τις βασικές ανάγκες του ανθρώπου, όπως η ένδυση και η διατροφή.
Όσον αφορά τους τρόπος προώθησης των ψηφιακών εταιρειών, οι κατασκευαστές επαγγελματικών ιστοσελίδων εστιάζουν σε αλγόριθμους τεχνητής νοημοσύνης που φέρνουν τα προϊόντα κοντά στους χρήστες εκείνους που είναι πιο πιθανό να τα αγοράσουν με βάση τις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο και το επαγγελματικό και κοινωνικό προφίλ τους, ενώ φροντίζουν και για την άμεση ανταπόκριση της ιστοσελίδας στην αναζήτηση των χρηστών.
Αν μάλιστα θέλαμε να αποδείξουμε τη ρήση «ο χρόνος είναι χρήμα», θα χρησιμοποιούσαμε το εύρημα έρευνας , σύμφωνα με το οποίο κάθε δευτερόλεπτο καθυστέρησης μιας μηχανής αναζήτησης να βγάλει αποτέλεσμα ενδέχεται να οδηγήσει σε απώλεια 1,6 δισ. δολαρίων ετησίως! Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, πόσο σημαντική είναι η διαδικασία της SEO, της βελτιστοποίησης δηλαδή της ανταπόκρισης της ιστοσελίδας στην αναζήτηση που επιχειρεί ο χρήστης.
Σε ένα περιβάλλον όπου από τη μία απαιτείται κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη και από την άλλη οι συνθήκες του ανταγωνισμού επιβάλλουν συνεχή προβολή της επιχείρησης, τα e-shops δείχνουν αξιοζήλευτη ισορροπία μεταξύ των δύο ζητούμενων και διεκδικούν μεγάλες επιδόσεις στο νέο επιχειρηματικό τοπίο.