Κείμενο και φωτογραφίες Απόστολος Κων. Καρακώστας
Το ιστορικό του ρήγματος:
Την 1η Μάρτη του 2018 ένα ρήγμα εκατό μέτρων στον δρόμο κοντά στο Μπαμπαλιό στον Ορεινό Βάλτο, δυσκόλεψε την κυκλοφορία οχημάτων για αρκετό καιρό.
Η κίνηση από και προς Αγρίνιο γινότανε μέσω Αμφιλοχίας για λίγες ημέρες. Το ρήγμα καλύφθηκε με αμμοχάλικο και 17 μήνες αργότερα στις 12 Αυγούστου του 2019 ξηλώθηκε το ραγισμένο οδόστρωμα και έγινε ασφαλτόστρωση.
Σημερινή κατάσταση:
Με τις τελευταίες βροχές ξαναπαρουσιάστηκε ρήγμα στο ίδιο σημείο μήκους σαράντα μέτρων.
Πάνω από τον δρόμο υπάρχει ένα μεγάλο ρήγμα σε μήκος και βάθος. Όταν βρέχει το ρήγμα απορροφάει τα νερά της πλαγιάς, και κάποια στιγμή θα γίνει μια μεγάλη κατολίσθηση που θα παρασύρει τον δρόμο σε μήκος έως και 150 μέτρα.
Εάν αυτό συμβεί δεν υπάρχει άλλος παρακαμπτήριος δρόμος για αποκατάσταση της συγκοινωνίας. Θα πρέπει πάλι η κυκλοφορία των οχημάτων προς Αγρίνιο να γίνεται μέσω Αμφιλοχίας.
Για την περίπτωση αυτή μία εναλλακτική λύση θα ήταν να γίνει διάνοιξη στον υπάρχοντα δρόμο που περνάει στην λαγκαδιά κάτω από την πλαγιά του ρήγματος. Ο δρόμος υπάρχει, ξεκινάει πιο πέρα ένα χιλιόμετρο αλλά θα χρειαστεί να ενωθεί με τον κύριο δρόμο λίγο πριν το διάσελο στου «Ληστή». Την λύση αυτή ανάγκης την προτείνει ο Πρόεδρος της τοπικής κοινότητας Μπαμπαλιού κ. Αναστάσιος Αποστολάκης που γνωρίζει το έδαφος σπιθαμή προς σπιθαμή. Αυτός ο εναλλακτικός δρόμος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για όσο διάστημα θα διαρκέσουν οι εργασίες αποκατάστασης της ζημιάς. Θα είναι λύση για Ασθενοφόρα-πυροσβεστικά και άλλα οχήματα που κινούνται για επείγοντα περιστατικά. Έτσι δεν θα χάνουν τον πολύτιμο χρόνο για μεταφορά ασθενών-τραυματιών-προσθέτοντας άλλα 30 χιλιόμετρα στην διαδρομή προς Αγρίνιο.
Τελευταία έχουν τοποθετηθεί μεταλλικές μπάρες ασφαλείας σε τρεις-τέσσερες μεριές, καλό θα ήτανε να ολοκληρωθεί το έργο και στις επόμενες τρεις πολύ επικίνδυνες στροφές του δρόμου.
Επιθεώρηση του ρήγματος από την Περιφέρεια και τον Δήμο Αμφιλοχίας:
Το ρήγμα στο οδόστρωμα της Επαρχιακής οδού από Αγρίνιο προς Ορεινό Βάλτο επιθεώρησαν στις 12 Ιανουαρίου κλιμάκια της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Δήμου Αμφιλοχίας.
Συγκεκριμένα ο προϊστάμενος του τμήματος συγκοινωνιακών Έργων Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας κ. Παναγιώτης Κιτσοπάνος και ο Αντιδήμαρχος Έργων, Ύδρευσης & Πολιτικής Προστασίας του Δήμου Αμφιλοχίας κ. Νικόλαος Νίκας οι οποίοι συναντήθηκαν στο ρήγμα με τον Πρόεδρο της Κοινότητας Μπαμπαλιού κ. Αναστάσιο Αποστολάκη.
Επιθεώρησαν το οδόστρωμα σε μήκος 200 μέτρα πριν και μετά το ρήγμα καθώς και τον κατεστραμμένο οχετό όμβριων υδάτων από την καθίζηση του οδοστρώματος την 1η Μάρτη του 2018. Πάνω από το σπασμένο τμήμα του οχετού διέρχονται δύο καλωδιώσεις διαμέτρου περίπου 50 χιλιοστών με οπτικές ίνες και αν κοπούν θα προκαλέσουν διακοπή του ίντερνετ/τηλεφωνίας στον Ορεινό Βάλτο. Ο Αντιδήμαρχος κ. Νίκας ειδοποίησε άμεσα αρμοδίους του ΟΤΕ για τις εκτεθειμένες και σε κίνδυνο καταστροφής τους καλωδιώσεις.
Ο προϊστάμενος Έργων της Περιφέρειας κ. Κιτσοπάνος μαζί με τον Πρόεδρο του Μπαμπαλιού περιηγήθηκαν την εναλλακτική διαδρομή που περνάει στο βάθος της λαγκαδιάς 200 μέτρα κάτω από το ρήγμα. Η διαδρομή αυτή χρειάζεται διάνοιξη με χωματουργικά μηχανήματα και τουλάχιστον τρεις οχετούς για τα ρυάκια που ρέουν από την πλαγιά. Θα είναι όμως μία λύση για επείγοντα περιστατικά σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο να απαγορευτεί προληπτικά η κυκλοφορία και για άγνωστο χρονικό διάστημα μέχρι την αποπεράτωση της όποιας επέμβασης θα αποφασιστεί να γίνει.
Η περίπτωση κλεισίματος της κυκλοφορίας και διοχέτευσης της μέσω Αμφιλοχίας προς Αγρίνιο, θα πλήξει όλον τον Ορεινό Βάλτο την Δυτική Ευρυτανία και την Αργιθέα.
Μια και τα καιρικά φαινόμενα τις προηγούμενες ημέρες έπληξαν τον Δήμο Αμφιλοχίας και τον έφεραν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, τα αιτήματα από τα χωριά της Δ.Ε. Αμφιλοχίας και Ινάχου είναι πολλά και όλοι οι αρμόδιοι του Δήμου και της Περιφέρειας προσπαθούν να τα αντιμετωπίσουν.
Επιθεώρηση του ρήγματος από την Ε.Α.Γ.Μ.Ε.
Η Ελληνική Αρχή Γεωλογικών & Μεταλευτικών Ερευνών (Ε.Α.Γ.Μ.Ε.) ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για γνωμοδότηση σχετικά με το ρήγμα στο Μπαμπαλιό του Δήμου Αμφιλοχίας.
Ο Διευθυντής του ΕΑΓΜΕ κ. Νικολάου ήρθε ο ίδιος για τον σκοπό αυτό από την Αθήνα σήμερα 14η Ιανουαρίου συνοδευόμενος από τον Δόκτορα Γεωλογίας κ. Παναγιώτη Πάσχο. Στο σημείο του ρήγματος πλησίον της κοινότητας Μπαμπαλιού τους περίμεναν εκ μέρους της Περιφέρειας ο Μηχανικός κ. Χρήστος Πέτρας και η μηχανικός κα. Βιβή Λαγού Επιστημονική συνεργάτιδα του Αντιπεριφερειάρχη κ. Μαυρομμάτη και εκ μέρους του Δήμου Αμφιλοχίας ο Αντιδήμαρχος Έργων, Ύδρευσης & Πολιτικής Προστασίας κ. Νικόλαος Νίκας και ο Αντιδήμαρχος Καθαρισμού-Φωτισμού και Πράσινου κ. Λεωνίδας Κατσαντάς. Ο Πρόεδρος της κοινότητας Μπαμπαλιού κ. Αναστάσιος Αποστολάκης οδήγησε την ομάδα των εμπειρογνωμόνων στο ρήγμα πάνω στην πλαγιά του λόφου και στην συνέχεια στα υπόλοιπα σημεία όπου τα τελευταία τρία χρόνια έχουν σημειωθεί ρήγματα στο έδαφος. Η ομάδα επιθεώρησε και τα τεχνικά έργα κατά μήκους του οδοστρώματος που κατασκευάστηκαν προ πενήντα ετών. Οι κύριοι Νικολάου και Πάσχος κατατοπίστηκαν πλήρως από τον μηχανικό κ. Πέτρα για την προϊστορία του ρήγματος στο σημείο αυτό και για τις εργασίες που έγιναν για την ασφαλή αποκατάσταση της συγκοινωνίας, στον μοναδικό αυτό άξονα που συνδέει την μεγαλύτερη πόλη του Νομού το Αγρίνιο με την ενδοχώρα.
Ο Διευθυντής του ΙΓΜΕ σύντομα θα επιδώσει στους αρμόδιους φορείς, περιφέρεια και Δήμο Αμφιλοχίας, την σημερινή μελέτη στον χώρο και τις υποδείξεις της υπηρεσίας του για εργασίες που πιθανόν θα πρέπει να γίνουν για να διασφαλιστεί η ασφάλεια των διερχομένων οχημάτων.
Αν και το πρόγραμμα των επιθεωρητών του Ινστιτούτου και των μηχανικών της περιφέρειας κυρίας Λαγού και κυρίου Πέτρα είναι γεμάτο, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, δεν αρνήθηκαν να επισκεφθούν και ένα ακόμη σημείο όπου υπάρχει κίνδυνος κατολίσθησης.
Δέκα χιλιόμετρα πιο πάνω στην κοινότητα Μαλεσιάδας μόλις 200 μέτρα πριν το χωριό σημειώνονται τα τελευταία χρόνια κατολισθήσεις πάνω και κάτω από το νεκροταφείο του χωριού.
Ο Πρόεδρος της κοινότητας Μαλεσιάδας κ. Θωμάς Σκόνζος έδειξε τα σημεία αυτά στους γεωλόγους του ΙΓΜΕ καθώς και την υποχώρηση του εδάφους προς το ποτάμι, πολύ κοντά στον δρόμο, μόλις ένα μέτρο από την άκρη του.
Στο σημείο αυτό δεν υπάρχει προστατευτική δοκός και είναι θαύμα πως δεν έχουν πέσει ακόμη αυτοκίνητα στον 40μετρο γκρεμό…
Μια τοιχοποιία που προϋπήρχε κατά μήκος του δρόμου, έχει πέσει από χρόνια στο ποτάμι αποκάτω.
Ο Διευθυντής του Ινστιτούτου κ. Νικολάου και ο γεωλόγος κ. Πάσχος συζήτησαν με τον Πρόεδρο της Μαλεσιάδας σχετικά με ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν για την προστασία του δρόμου από το ποτάμι καθώς και για αποστραγγιστικά αυλάκια στο πάνω μέρος του νεκροταφείου και τοιχίου ύψους δύο μέτρων και μήκους όσο χρειαστεί, περίπου εκατό μέτρων, για να συγκρατεί τις καταπτώσεις χώματος και θάμνων από το πρανές.
Απόστολος Κων. Καρακώστας