Γράφει ο Κώστα Διον. Κορδάτος*
Μόνη λύση στο σημερινό αδιέξοδο είναι να ανοίξουν όλα τα σχολεία τώρα και να γίνουν δεκτές οι προτάσεις της ΟΛΜΕ & ΕΛΜΕ
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, χωρίς σοβαρά επιχειρήματα, προσπαθεί αντιμετωπίσει το νέο φιάσκο, με τη λεγόμενη τηλ-«εκπαίδευση, όπου η «δωρεά» της ιδιωτικής εταιρείας δεν ήταν ικανή να αντικαταστήσει την ζωντανή εκπαίδευση! Η ελληνική κοινωνία, όμως, βλέπει την εκπαίδευση των παιδιών της να καταρρέει ενώ η ίδια στενάζει κάτω από το βάρος του εγκλεισμού της με αφορμή την πανδημία και της επερχόμενης οικονομικής κρίσης.
Η προσπάθεια της κυβέρνησης, τουλάχιστο επικοινωνιακά, να διαχειριστεί τον μαθητικό πληθυσμό στον «νεκρό» σχολικό χρόνο, με τον άνευ όρων κοινωνικό lockdown, που επέβαλε, για να υποκρύψει-ξεγελάσει-από -τον ελληνικό λαό, την «εγκληματική» της πολιτική κατά του ΕΣΥ (ΜΕΘ, στελέχωση, εξοπλισμό κ.α) καθώς και στη μη λήψη συγκεκριμένων ουσιαστικών μέτρων στην εκπαίδευση, έριξε το «χάπι» της δήθεν άλλης εκπαίδευσης, από το σπίτι, που αλήθεια βολεύει (αντικειμενικά και υποκειμενικά). Με απώτερο νεοφιλελεύθερο στόχο, την εργασία εξ αποστάσεως με part times απασχόληση, με ότι καταστροφικό συνεπάγεται για τον εργαζόμενο (δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), διαχέοντας τον ελεύθερο χρόνο στον εργάσιμο για ένα κομμάτι ψωμί!
Μετά το «Βατερλό» με τις μάσκες που ακόμα αναμένουμε, είχαμε και τις ηλεκτρονικές εκλογές παρωδία για τους αιρετούς με αποχή 93%, ενώ η Κεραμέως δεν τολμά να ανακοινώσει τα αποτελέσματα….
Το «μπάχαλο» τρίτωσε με την πολυδιαφημιζόμενη τηλεκπαίδευση που ήρθε να αντικαταστήσει ολοκληρωτικά την εκπαίδευση με την φυσική παρουσία, στα Γυμνάσια, Λύκεια και τα ΕΠΑΛ, αλλά άντεξε μόνο για μία ώρα «Πανευρωπαϊκά» όπως επισήμανε η Υφυπουργός Παιδείας, ρίχνοντας τις ευθύνες στον Αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό Cisco, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα αποκαταστήσει τη βλάβη. Ακόμα περιμένουμε τη σύμβαση για δωρεάν παραχώρηση, που έχει υπογράψει το Υπουργείο μας, με την εταιρία.
Γεγονός είναι ότι από την πρώτη μέρα εφαρμογής του δεύτερου εγκλεισμού, τα πολυδιαφημισμένα τηλεμαθήματα μέσω της πλατφόρμας Webex Meeting απέτυχαν οικτρά. Η πλατφόρμα κατέρρευσε από την δεύτερη ώρα λειτουργίας της.
Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης όφειλε, μαζί με τους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, αντί για συστάσεις περιορισμού της χρήσεις του f/b και άλλων διαδικτυακών μέσων, να έχουν φρονήσει να επενδύσουν υποχρεωτικά από τα υπερκέρδη τους στις υποδομές ώστε να υπάρχει ικανοποιητική διασύνδεση της χώρας μας με το διαδίκτυο και τον παγκόσμιο ιστό και να συνδεόμαστε στις ονομαστικές ταχύτητες τιμολόγησης. Βέβαια πρωτίστως θα όφειλε να παρέχει δωρεάν σε κάθε μαθητή και εκπαιδευτικό αξιόπιστη ευρυζωνική σύνδεση.
Αν αυτές είναι οι παροχές του επιτελικού κράτους που διαφημίζει καθημερινά η κυβέρνηση και ανταποκρίνονται μέσα από τα ελεγχόμενα ΜΜΕ, ευχαριστούμε αλλά δεν θα πάρουμε! Άλλη μια ήττα του Υπουργείου Παιδείας που επέμενε σ’ αυτή την λογική και δεν κατάφερε να την φέρει σε πέρας.
Δυστυχώς χάθηκε μεγάλο αναξιοποίητο χρονικό διάστημα από τον πρώτο εγκλεισμό, με γνωστά όλα αυτά τα προβλήματα με την υπερφόρτωση των δικτύων τις ελλείψεις υλικοτεχνικού εξοπλισμού σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, την εύκολη υπερφόρτωση των διακομιστών του ΥΠΑΙΘ και την κατάρρευση των υπηρεσιών του ΠΣΔ, για άλλη μια φορά η πολιτική ηγεσία του υπουργείο παιδείας είναι απούσα.
Το θέμα όμως δεν είναι εκεί.
Ας πούμε ότι μέχρι τέλους της εβδομάδας το φτιάχνουν και όλοι κάνουμε μαθήματα κανονικά. Ποιο είναι το πρόβλημα;
Το «κανονικά» δεν υπάρχει. Αυτό που γίνεται είναι μια καρικατούρα. Και μόνο το ότι η πλειοψηφία των μαθητών μπαίνει από κινητά μιλάει από μόνο του.
Ο καθηγητής μιλάει σε μια οθόνη γεμάτη τετραγωνάκια με τα οποία αλληλεπιδρά πολύ λίγο. Θεωρώ μάλιστα ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει πραγματική σπατάλη “παραγωγικής” ικανότητας, μια και άνθρωποι που διδάσκουν 15, 20, 25 ή 30 κλπ. χρόνια, μπορούν να βγάλουν και να δώσουν μόνο ένα μικρό ποσοστό από την εμπειρία και τις ικανότητές τους με αυτό το μέσο.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η τηλεκπαίδευση ως μέσο έχει την ικανότητα να εξαφανίζει τους αδύνατους μαθητές, οι οποίοι δεν υπάρχουν ως φυσικές παρουσίες, αλλά ως εικονίδια και μπορεί πολύ εύκολα να δημιουργεί ψευδαίσθηση μαθήματος στον καθηγητή που θα αλληλεπιδρά με 3 -4 από τους 20.
Αν στην κανονική τάξη μπορείς να πιέσεις τον καθένα να δώσει ό,τι μπορεί, αυτό χάνεται στην ψηφιακή ψευδαίσθηση τάξης. Το ψηφιακό σχολείο είναι πολύ πιο σκληρό και ταξικό από το πραγματικό, απαιτεί και εξοπλισμό, αλλά και υψηλό μορφωτικό status από τις οικογένειες και θα έχει ολέθριες συνέπειες για τα παιδιά από τα κατώτερα στρώματα και δη της επαρχίας
Και φυσικά, ας σταματήσουν τα πολιτικά κόμματα της αντιπολίτευσης να παίζουν με το φόβο. Να καταλάβουν και κυρίως ο ΣΥΡΙΖΑ ότι η λύση δεν είναι να κλείσουμε μέσα τα παιδιά μέχρι να ψοφήσει ο κορονοϊός, αλλά ότι μια γενιά μαθητών καταστρέφεται. Και με τη μέχρι στιγμής στάση του αυτή τη στιγμή, με το να μη ζητάει ανοιχτά σχολεία και να παίζει μόνο με τα αντανακλαστικά του φόβου έχει ευθύνες και αυτός για όσα γίνονται!
Ας καταλάβουν επιτέλους να σταματήσουν αυτή την καταστροφή και να πάρει η κυβέρνηση μέτρα τώρα και να ανοίξει τα σχολεία.
Αν η Υπουργός άκουγε την εκπαιδευτική κοινότητα από την πρώτη μέρα του σχολικού έτους για ανοιχτά σχολεία με προσλήψεις εκπαιδευτικών, με 15 μαθητές ανά τάξη και ολοκληρωμένα μέτρα προστασίας, καθώς και τις άλλες προτάσεις μας, σήμερα όλα θα ήταν διαφορετικά.
Αν συνεχίσει σε αυτό το αλαζονικό και αυταρχικό μοτίβο, θα υποστεί νέα ανεπανόρθωτη ήττα, αν δεν την αποσύρουν, εκτός και εάν επιδιώξει να αντεπιτεθεί σαν «πληγωμένο» θηρίο, τότε θα γίνει καταστροφικό το τοπίο για το σύνολο της κυβέρνησης και να μην το τολμήσει!
Οι εκπαιδευτικοί έδωσαν το μήνυμα, στην πολιτική ηγεσία γυρίζοντας την πλάτη στις ψευτοεκλογές στις 7-11-2020, για τα Υ.Σ.. Γύρισαν την πλάτη στην κ. υπουργό, αλήθεια ποιοι εκλέγονται μπορούμε να μάθουμε και εμείς; Αυτοί οι ασήμαντοι και τυχοδιώκτες θα θέλουν να εκπροσωπήσουν τους εκπαιδευτικούς, χωρίς να το δικαιούνται ως προδότες; Ήταν αναμενόμενη η οργή να ξεσπάσει με τόσα που έχουν υποστεί οι συνάδελφοι, από τη ζοφερή καθημερινή εικόνα που βιώνουν στα σχολεία, χωρίς να συγκινείται κανένας.
Τους διαμηνύουμε ότι η εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα επιτρέψει την διάλυση της Δημόσιας και δωρεάν Παιδείας και θα επιβάλει δημοκρατικές λύσεις σε έναν νέο ορθολογισμό, που οι καιροί απαιτούν για όλους χωρίς ταξικές διακρίσεις και διαπλοκή με την ντόπια και ξένη ελίτ!
*Ο Κώστας Διον. Κορδάτος
Είναι μέλος Δ.Σ. Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας
& Πρόεδρος της ΠΕΤΕΕΜ – ΣΕΛΕΤΕ